check
סיורים - יום שישי 23.12.22 | המחלקה לגאוגרפיה

סיורים - יום שישי 23.12.22

כנס האגודה הגאוגרפית הישראלית - 22-23 בדצמבר 2022

מגמות וחידושים בתחום הדיור: קריית היובל כמעבדה עירונית-חברתית | פרופ' גלעד רוזן 

התכנסות: הפסל האדום בהר הרצל, 8:30

סיום הסיור: המפלצת, 12:00

מחאת 2011 העלתה לסדר היום הציבורי את סוגיית יוקר המחיה ובמיוחד את הצורך לקדם ולפתח פתרונות דיור (ברי השגה) מסוגים שונים. מאז, ממשלות ישראל מבצעות מהלכים שונים בעיקר במטרה להגדיל את היצע הדיור, לשפר ולשדרג מערכות תחבורה, ולצופף את המרקם הבנוי. שכונת קריית היובל שבמערב ירושלים היא אחת מאותם המקומות שחווים תהליכי שינוי מואצים כתוצאה משינויי המדיניות. שינויים אלו מתבטאים בהפיכת שכונה בקצה העירוני למוקד פיתוח עירוני מרכזי, שמתאפיין בקידום של עשרות מיזמי התחדשות עירונית ותוספת של אלפי יחידות דיור בזמן קצר. פיתוח השכונה כולל השקעות בתשתיות תחבורה, שינוי קנה המידה השכונתי, הפעלת מנגנוני התחדשות עירונית שונים, קידום שכירות ארוכת טווח ועוד. השינויים הפיזיים מלווים כמובן גם בשינויים חברתיים עמוקים. במהלך הסיור נראה, נחווה, ונדון באותם השינויים המעצבים מחדש את מרחבי השכונה. 


 

שריפת הרי יהודה - נקודת ציון נוספת להיסטוריית השריפות הגדולות בישראל | מור אשכנזי - אגף הייעור, קרן קימת לישראל

נקודת התחלה - כיכר של רמת רזיאל, 08:00

נקודת סיום - הר איתן, 12:00

ב 15-18/8/21 נשרפו כ- 11,000 דונם של יערות בהרי-יהודה, מרביתם ביערות הקדושים והסטף שבניהול קק"ל. השריפה גרמה לפגיעה חמורה במשאבי הטבע, הנוף, המורשת והפנאי בהרי יהודה ותהליך השיקום יארך שנים רבות. עם זאת, יש להניח כי ללא ההערכות המוקדמת והיישום של תכנון וניהול רב-שנתי של היערות לצמצום נזקי שריפות, אשר בוצעו על-ידי קק"ל, סביר שהשריפה הייתה גורמת נזקים כבדים יותר ואף מאיימת על חיי אדם. במהלך הסיור נעצור בנקודות אסטרטגיות מהן ניתן לתאר את התקדמות האש, לחוש את עוצמת הלהבות וחומרת השריפה ולהבין את חשיבותן של הפעולות למניעת שריפות ביערות המחט בישראל. 


 

טבע עירוני ירושלמי | צוות טבע עירוני - החברה להגנת הטבע

נקודת התחלה: התחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד, רחוב רוטשילד צמוד לכנסת.

נקודת סיום: פארק עמק הצבאים (קרוב לצומת פת).

שעות: 9:00-12:30

המעבר בין נקודת ההתחלה והסיום ברכבים פרטיים

טבע עירוני. נשמע כמו דבר והיפוכו. אבל למעשה, השילוב נדרש ומתבקש: טבע נמצא בכל מקום, והערים הולכות ותופסות חלק יותר ויותר מהשטחים המיושבים. הטבע העירוני חיוני לצמחים, לחיות ולנו, בני האדם. בסיור נכיר שני אתרי טבע עירוניים מתוך מעל 100 הקיימים בירושלים:

נתחיל בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד – מקום קטן וקסום בקריית הלאום למפגש קרוב עם הציפורים שמוצאות שם את מקומן, ולהיכרות עם המשמעות של טבע עירוני. משם נמשיך לפארק עמק הצבאים, שהוקם לאחר שנים של התעקשות תושבים וארגונים למרות איומי נדל"ן רבים, ונכיר את מערכת המים הייחודית התורמת להתמודדות עם משבר האקלים ואת סיפורו של עדר הצבאים במקום.


 

תחבורה חכמה בירושלים: המרכז לניהול תנועה והקו הירוק והאדום של הרכבת הקלה | יניב מקדוסי ובני רוזנפלד - צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים, פרופ' סיגל קפלן - האוניברסיטה העברית 

נקודת התחלה: מרכז ניהול תנועה ירושלים (מנת"י) רחוב הוועד הלאומי 1  , 9:00

נקודת סיום: מנת"י, 12:15

מערכות תחבורה חכמות עוזרות לנהל את התנועה במרחב העירוני בצורה יעילה ומיטבית כך שכלל ציבור הנוסעים יוכלו להגיע ליעדם ביעילות, נוחות ובטיחות מירבית. פריסת מערכות הסעת המונים מתקדמות ומערכות חכמות לשליטה ובקרת התנועה במרחב העירוני הם פתרונות מערכתיים המסוגלים למקסם את יעילות התנועה, ולהביא לחיסכון במשאבים, עלויות, והשפעות חיצוניות למשתמשי הדרך ולמשק.

במסגרת הסיור, נבקר במנת"י, מרכז ניהול תנועה ירושלים, המופקד על כלל התנועה ברחבי העיר, וכולל שליטה ובקרה על רמזורים, מנהרות, תחבורה ציבורית, חניוני חנה וסע, חניוני אוטובוסים, מצלמות, חיישנים, מפגעי תנועה ועוד. המערכות שנראה הן מהמתקדמות בעולם לאיסוף, נתונים, אוטומציה ואופטימיזציה, לשימוש בפתרונות חישה ובינה מלאכותית, ולהנחת יסודות התשתית לרכבים האוטונומיים בעתיד. בחלקו השני של הסיור, שיערך באוטובוס,  נכיר את עבודות הקו הירוק והאדום של הרכבת הקלה ונראה את תהליכי הבניה וההקמה, חניוני חנה וסע, פרויקטים מצרניים (עבור תוואי שטח משתנים), עבודות תשתית אינפרא-1 ואינפרא-2, נעצור בצומת אורה לתצפית על פרויקט הפרדה מפלסית וניכנס להדסה עין כרם כדי לראות את עבודות הרכבת הקלה. ככל שיאפשר לנו הזמן, ניכנס לביה"ח הדסה עין כרם לצפיה בפרויקט הרכבת הקלה המתבצע וניסע למלחה לתצפית על חיבור הרכבת הקלה למרכז הספורט בי-ם. עבודות התשתית מציעות פתרונות מתקדמים לאתגרים הנדסיים מורכבים בפרויקט. בסיום הסיור האוטובוס יחזור לנקודת היציאה במנת"י.


 

לתכנן מסלול מחדש: placemaking בעיר העתיקה וסביבותיה I ד"ר בני פירסט - המחלקה לגאוגרפיה 

התכנסות: 8:30 בכיכר ספרא (ליד הבמה) 

סיום: 12:00 מתחם התחנה, רחוב דוד רמז

המושג placemaking מתייחס לפעולה יזומה של אזרחים או של המימסד העירוני שמטרתה שיפור פיזי וחידוש רעיוני של אתר או מרחב מוגדר, מתוך מטרה לשפר או לשנות את אופיו ויעודו ובכך לתרום לתיפקוד העירוני. מבנים ישנים, אזורי שוליים שהוזנחו או אתרי מורשת לא מוכרים הם פוטנציאל אפשרי ליוזמות מסוג זה. בנוסף לפוטנציאל החברתי והכלכלי שבהן, יוזמות placemaking הן גם מקור להעצמה תרבותית של המקום ועיצוב הזהות של התושבים. 

בסיור נכיר כמה המחשות למקומות שעברו תהליך זה ונעמוד על האתגרים שבקידום יוזמות אלה ועל התועלות הגלומות בכך לעתידה של ירושלים. בין האתרים שבהם נבקר: תצפית מגג מנזר נוטר דאם, השער החדש, בור אברהם (בכנסיית הקבר), המוריסטאן ברובע הנוצרי, הקארדו, מנהרת הר ציון, גבעת התנ"ך, מתחם התחנה ופארק המסילה.