check
פרופ' סיגל קפלן | המחלקה לגאוגרפיה

פרופ' סיגל קפלן

סיגל קפלן
פרופ'
סיגל
קפלן
פרופסור חבר

סיגל קפלן היא פרופ" לחקר ההתנהגות בתחבורה ומערכות תחבורה חכמות באוניברסיטה העברית בירושלים.  לפני הצטרפותה לסגל האוניברסיטה היא סיימה את לימודי הדוקטורט שלה בהנדסת תחבורה בטכניון ועבדה באוניברסיטה הטכנית של דנמרק, באוניברסיטה הטכנית של דרזדן כמרצה אורחת כחלק מתוכנית המצוינות של נשים באקדמיה מטעם קרן "אלאונור טרפטס". בנוסף היא עמית חיצוני באוניברסיטה הטכנית של מדריד שם היא משתפת פעולה עם המכון לחקר התחבורה, וכן ביקרה באוניברסיטת אינסברוק כמרצה אורחת מטעם הקרן לרישות אקדמי אוסטריה-ישראל. היא משתפת פעולה עם חוקרים בספרד, אוסטריה, דנמרק, דרום קוריאה, גרמניה, הלנד וברזיל. מחקריה מתמקדים בהבנת דפוסי הביקוש לתחבורה ועירוניות בת-קיימא כפונקציה של המרחב הפיסי, החברתי, והמוסדי. תחומי ההתעניינות של סיגל בתחום הפיתוח בר-קיימא מגוונים וכוללים תחבורה פעילה באופניים,סוגיות של נשים ומגדר בתחבורה, בטיחות בדרכים בדגש על רוכבי אופניים והולכי רגל, הממשק בין המפעיל לנוסע בתחבורה ציבורית, ניידות כשירות, אימוץ טכנולוגיות חדשניות כגון רכב חשמלי ואפליקציות מידע מולטי-מודליות בתחבורה,  ומשחקיות ככלי להשפעה על התנהגות.  בתכנון ערים היא חוקרת בעיקר את דפוסי המגורים וההגירה הבין-אזורית של עובדי ידע.  בין המחקרים של סיגל נמצאים מחקרים בישראל, אירופה (דנמרק, פולין, הונגריה, צ'כיה, פורטוגל, ספרד וגרמניה), ארה"ב, אוסטרליה וניו-זילנד, דרום אמריקה (מקסיקו, ברזיל וקולומביה) וסין. לסיגל ניסיון רב באמידת מודלים אקונומטריים של בחירה בדידה, משוואות מבניות וכן בשיטות של כריית נתונים. מחקריה מתבססים על סקרי העדפות נגלות ומוצהרות, על נתונים מרשויות וכן מחקרים איכותניים מבוססים על ראיונות. לסיגל 76 פרסומים בירחונים מקצועיים ו-114 מצגות בכנסים. סיגל הנחתה 27 סטודנטים לתארים גבוהים, והשתתפה בפרויקטים רבי היקף בתכנון תחבורה (NTM, TRANSTOOLS3), בטיחות בדרכים  (IMPROSA), מודלים מונחי פעילויות (ACTUM), תחבורה ציבורית (IPTOP) , רכבים חשמליים(SELECT) , ופיתוח בר קיימא (SUSTAIN). סיגל חברה באיגודים מקצועיים כגון האיגוד למדעי האזור והאגודה הגיאוגרפית הישראלית ובוועדות הפעולה של COST להערכת שוויוניות חברתית בתחבורה  ולרשתות חברתיות בתחבורה. קרנות המחקר העדכניות שלה הן בנושאים חקר העדפות המגורים של צעירים משכילים מהמגזר הערבי בישראל, נכונות לאימוץ טכנולוגיות מצילות חיים בתחבורה בקרב משפחות מעוטות יכולת,  פיתוח שיטה חדשה לבחירת מסלולים המבוססת על רציונאליות אקולוגית - גישה של רשתות עצביות, ומשחוק ככלי לעידוד ניידות כשירות. הסטודנטית שלה לדוקטורט רומנה סרקר איסלאם, זכתה בשלושה פרסים על עבודת הדוקטורט כאשר העדכני ביותר הוא פרס פרידריך ליסט לשנת 2021.