קבוצות מחקר

קיימות מספר קבוצות מחקר פעילות במחלקה במגוון תחומי עניין. הקבוצות מורכבות מאנשי סגל וסטודנטים כאשר לרוב האחרונים גם כותבים עבודות גמר (מוסמך או דוקטורט) על בסיס עבודתם במסגרת הקבוצה. לעיתים גם מצטרפים אורחים ומשתלמים מחו"ל. מטבע הדברים קבוצות המחקר משקפות את מענקי המחקר הפעילים במחלקה ומכסות את כל תחומי ההתמחות העיקריים.


מעבדה לחישה מרחוק

במעבדה לחישה מרחוק בראשותו של פרופ' נעם לוין עוסקים במחקרים במספר תחומים הכוללים בין השאר: שינויי נוף, מיפוי צומח טבעי, זיהום אור, גאומורפולוגיה איאולית ומחקרים על השפעת האדם על הסביבה. לביצוע מחקרים בסיסיים בחישה מרחוק, יש במעבדה ספקטרומטר שדה מדגם SVC HR-1024 של חברת Spectra Vista Corporation. הספקטרומטר הזה מודד את הקרינה ב 1024 אורכי גל בין 350-3500 nm. כמו-כן יש במעבדה מצלמה דיגיטלית Fuji IS-1 המותאמת לצילום בתחום הנראה ובאינפרה-אדום הקרוב, ומכשירי Sky Quality Meter למדידת זיהום אור. התוכנות המשמשות אותנו במחקרים הן Envi, ATCOR, PC-Modwin, Idrisi, ArcGIS.


לצפייה באתר המעבדה לחישה מרחוק לחץ כאן >>



 

מעבדה למטאורולוגיה סינופטית

המעבדה למטאורולוגיה סינופטית של פרופ' אורי דיין משמשת אכסניה פורייה למחקרים של מספר תלמידי מוסמך ודוקטורנטים.

מעבדה זו מצוידת במספר תחנות עבודה המחוברות לשרת מהיר ומסד של מספר בסיסי נתונים בעלי נגישות גבוהה (בסיסי נתונים מטאורולוגיים ונתוני איכות אוויר, נתוני לווין דיגיטאליים, ומיונים סינופטיים שונים); תוכנות לעיבוד גרפי והמחשה וויזואלית ( GRADS, MSG Animator, DSNP ) ; ושפות תכנות שונות כדוגמת IDL לניתוח ועיבוד נתונים.

למעבדה תחנה מטאורולוגית מצוידת בחיישנים באיכות גבוהה. הנתונים הנאגרים מוצגים ברציפות בזמן אמת ברחבת המחלקה.

לצפייה באתר מטאורולוגיה סינופטית

מעבדה לשיטות איתור מתקדמות - פרופ' נעם שובל

מעבדה ליישום שיטות איתור מתקדמות למחקר גאוגרפי

בשנת 2003 הקים פרופ' שובל קבוצת מחקר זו בכדי לקדם מחקר המבוסס על יישום שיטות איתור. בשלב הראשון המחקר התמקד בעיקר במחקר בתחום התיירות בערים היסטוריות. במהלך השנים התרחבו תחומי המחקר של קבוצה זו בתחום התיירות לכיוונים של מחקר פעילות מבקרים בפארקי שעשועים כגון מיני ישראל (2007) ופורט אבנטורה שבספרד (החל משנת 2008) וכן לפעילות של תיירים בערים גדולות כגון הונג קונג (החל משנת 2008), ירושלים (2009 ואילך) ופאלרמו (2013). בשנים האחרונות המחקר בתחום התיירות מתמקד בחקירה ברמה הלאומית ובמסגרת זו נערך שיתוף פעולה עם פרויקט תגלית (2013-2010) ותוכנית אב לתחבורה (החל משנת 2010). במסגרת זו נדגמים אלפי תיירים מרגע הגעתם ועד רגע עזיבתם את ישראל ולכן מתקבל מידע מרחבי מדויק אודות פעילותם בישראל.

כיוון מחקרי נוסף שהחל בשנת 2007 היה יישום של שיטות איתור מתקדמות למחקר רפואי. בשלב הראשון החל מחקר דו-לאומי בשיתוף עם אוניברסיטת היידלברג בגרמניה במימון משרד המדע והחינוך הגרמני למשך חמש שנים. מחקר זה בחן את הקשר בין הדרדרות קוגנטיבית ופעילות בזמן ובמרחב. בשנת 2008 התרחבה הפעילות בתחום הרפואי באמצעות שיתוף פעולה עם המחלקה האורתופדית בבית החולים האוניברסיטאי הדסה במחקר שבוחן את השימוש ב- GPS בכדי לפתח מדדים אובייקטיביים לבחינת ההחלמה מניתוחים אורתופדיים. מחקר זה הוביל כעבור מספר שנים למסחור הרעיון על ידי חברת יישום של האוניברסיטה העברית.

החל משנת 2009 החלה קבוצת המחקר להשתמש בשיטות איתור גם למחקר גאוגרפי עירוני בירושלים הבוחן את הקשר בין מפות מנטליות תושבי העיר ופעילותם המרחבית כפי שבא לידי ביטוי באמצעות מדידה מדויקת באמצעות מכשירי GPS. במסגרת הפרויקט האירופי DESURBS פותחה אפליקציה לטלפונים חכמים במסגרתה ניתן לקבל בנוסף למיקום, גם את התחושות של המשתתפים בזמן אמת. משנת 2015 נעשה שימוש בסנסורים המודדים גם  מידע פיזיולוגי אובייקטי מן המשתתפים במחקרים.

ליצירת קשר: ATTL@mail.huji.ac.il

 

 


 

המרכז לחדשנות עירונית

הקליניקה האורבנית

urban_tall_logo_only.jpg

 

 

 

 

 

 

הקליניקה האורבנית באוניברסיטה העברית
פועלת לצייד את הדור הנוכחי והבא של אנשי מקצוע בתחום העירוניות בכלים ובמיומנויות הנחוצים ליצירת ערים הוגנות וראויות יותר לכולם.


pictures.jpg


הקליניקה האורבנית היא גוף המתווך בין אקדמיה לפרקטיקה בנושאים של אורבניזם חברתי
אנו עוסקים בקורסים ובהכשרות, במחקר יישומי, ובהנגשת מודלים ופרקטיקות חדשניות מהארץ ומהעולם, בתחומים של תכנון אורבני קהילתי, קיימות חברתית, מדיניות דיור והתחדשות עירונית.

רוצים לדעת עוד? מוזמנים להכנס ל
אתר שלנו
ולעשות לנו לייק בדף פייסבוק

קבוצת המחקר בגאוגרפיה חברתית

קבוצת המחקר בגאוגרפיה חברתית בראשותו של פרופ' גלעד רוזן, עוסקת בחקר שחקנים, מוסדות ותהליכים הפועלים לעיצוב המרחב העירוני והמשפיעים על חייהם של תושבים וקהילות בערים.

עבודתנו מתמקדת בחקר מדיניות דיור, בנייה לגובה, קואליציות פיתוח עירוניות, ובאסטרטגיות לחיזוקן והעצמתן של קהילות מקומיות.
מאז שנת 2010 הקבוצה עסקה במספר פרויקטים מרכזיים כגון: חקר גינות קהילתיות, ניתוח דגמי התנגדות וקבלה של דיור תומך בקהילה לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, ובחינת פיתוח ורגולציה של מגדלי מגורים בארץ ובצפון אמריקה. מחקר במימון משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל (2015-2012) בחן את הבניית המושג דיור בר השגה ואת שלל המנגנונים המוצעים לאספקתו. לאחרונה החל שיתוף פעולה עם קבוצות מחקר נוספות באוניברסיטה, במחקר הבוחן את השפעתן של תשתיות (והעדר תשתיות) על קהילות מקומיות.


"דור חדש של תכניות התחדשות עירונית בישראל"
מחקר נוסף במימון הקרן הלאומית למדע (2018-2015) בוחן תהליכי התחדשות עירונית ומתמקד ביוזמות פינוי-בינוי.
צוות המחקר:
ינון גבע, דוקטורנט
אביה אזולאי, תלמידת מוסמך


 

קבוצת מחקר לניתוח מרחבי (SpARG - Spatial Analysis Research Group)

קבוצה המחקר לניתוח מרחבי, בראשותו של פרופ' דני פלזנשטיין, עוסקת במספר תחומים שהמשותף לכולם הינו פיתוח שיטות אנליטיות מתקדמות לצורך קידום הניתוח המרחבי. תחת הקבוצה מתקיימים מספר מחקרים שונים. הקבוצה מורכבת מדוקטורנטים, תלמידי מוסמך ובוגר ומשתלמים מחו"ל.

danni_logo
הקבוצה עוסקת בשני תחומי מחקר עיקריים:
הראשון הוא פיתוח כלים לניתוח שינויים בשוק הנדל"ן. החוקרים שעוסקים בתחום מחקר זה עובדים על הנגשה, ויזואליזציה ותשאול של מידע נדל"ני המבוסס על אמידה הדונית. הפרויקט ממומן על ידי המרכז למיפוי לישראל (מפ"י).  
תחום זה מנצל את הזמינות והאיכות הגוברת של נתוני הנדל"ן וגם את החשיבות הציבורית של נושא שוק הדיור בישראל.


תחום המחקר השני הוא פיתוח אוסף של כלים לשיפור העמידות העירונית אל מול מצבי חירום ואסונות טבע גדולים. אלה כוללים אסונות טבעיים כגון רעידות אדמה, הצפות ושריפות וכן אירועים מעשה ידי אדם כגון אסונות תעשייתיים והתקפות טילים.

תחת תחום זה מתקיימים שני מחקרים:
האחד הוא פרויקט DIM2SEA
(Dynamic Integrated Model for DIsaster Management and Socio-Economic Analysis) אשר עוסק בפיתוח מודל דינמי-אינטגרטיבי לניהול מצבי חירום
וניתוח סוציו-אקונומי של השפעותיהם.




logo_danni

כל זאת בעזרת ניתוח מרחבי וכלים של GIS. המחקר מתבצע בשיתוף ובמקביל לקבוצה ממכון IRIDeS באוניברסיטת טוהוקו ביפן, וממומן על ידי משרדי המדע של ישראל ויפן. ניתן למצוא מידע נוסף וחומר רלוונטי באתר הפרויקט: DIM2SEA.huji.ac.il.

המחקר השני עוסק בפיתוח מערכת אינטגרטיבית מבוססת GIS לניתוח חוסנן של רשויות מוניציפאליות במצבי חירום. פרויקט זה מתמקד באופן ישיר בעמידות הדיפרנציאלית של קבוצות אוכלוסייה שונות מול אסונות גדולים, והוא ממומן על ידי מפעל הפיס.



קבוצת מחקר סביבתית


קבוצת המחקר הסביבתית עוסקת  בתהליכי קבלת החלטות אשר נוגעים לחלוקת משאבי טבע והקצאתם. הקבוצה כוללת חוקרים מתחומי מדיניות מים, מדיניות אנרגיה, תכנון עירוני וסביבתי, תחבורה ושיתוף הציבור.
בקבוצה שותפים גם תלמידי מחקר העוסקים במחקרים מגוונים כדוגמת כלכלה פוליטית של אנרגיות מתחדשות, גיאופוליטיקה בהקמת רשתות חשמל אזוריות, מודלים בשיתוף ציבור, היבטים חברתיים של התפלה, בטחון מזון ובטחון אנרגטי. הקבוצה מקיימת מפגשים חודשים שבהם סטודנטים וחוקרים ותיקים מציגים את מחקריהם ומקבלים משוב.