מעבדה לשיטות איתור מתקדמות - פרופ' נעם שובל

מעבדה ליישום שיטות איתור מתקדמות למחקר גאוגרפי

בשנת 2003 הקים פרופ' שובל קבוצת מחקר זו בכדי לקדם מחקר המבוסס על יישום שיטות איתור. בשלב הראשון המחקר התמקד בעיקר במחקר בתחום התיירות בערים היסטוריות. במהלך השנים התרחבו תחומי המחקר של קבוצה זו בתחום התיירות לכיוונים של מחקר פעילות מבקרים בפארקי שעשועים כגון מיני ישראל (2007) ופורט אבנטורה שבספרד (החל משנת 2008) וכן לפעילות של תיירים בערים גדולות כגון הונג קונג (החל משנת 2008), ירושלים (2009 ואילך) ופאלרמו (2013). בשנים האחרונות המחקר בתחום התיירות מתמקד בחקירה ברמה הלאומית ובמסגרת זו נערך שיתוף פעולה עם פרויקט תגלית (2013-2010) ותוכנית אב לתחבורה (החל משנת 2010). במסגרת זו נדגמים אלפי תיירים מרגע הגעתם ועד רגע עזיבתם את ישראל ולכן מתקבל מידע מרחבי מדויק אודות פעילותם בישראל.

כיוון מחקרי נוסף שהחל בשנת 2007 היה יישום של שיטות איתור מתקדמות למחקר רפואי. בשלב הראשון החל מחקר דו-לאומי בשיתוף עם אוניברסיטת היידלברג בגרמניה במימון משרד המדע והחינוך הגרמני למשך חמש שנים. מחקר זה בחן את הקשר בין הדרדרות קוגנטיבית ופעילות בזמן ובמרחב. בשנת 2008 התרחבה הפעילות בתחום הרפואי באמצעות שיתוף פעולה עם המחלקה האורתופדית בבית החולים האוניברסיטאי הדסה במחקר שבוחן את השימוש ב- GPS בכדי לפתח מדדים אובייקטיביים לבחינת ההחלמה מניתוחים אורתופדיים. מחקר זה הוביל כעבור מספר שנים למסחור הרעיון על ידי חברת יישום של האוניברסיטה העברית.

החל משנת 2009 החלה קבוצת המחקר להשתמש בשיטות איתור גם למחקר גאוגרפי עירוני בירושלים הבוחן את הקשר בין מפות מנטליות תושבי העיר ופעילותם המרחבית כפי שבא לידי ביטוי באמצעות מדידה מדויקת באמצעות מכשירי GPS. במסגרת הפרויקט האירופי DESURBS פותחה אפליקציה לטלפונים חכמים במסגרתה ניתן לקבל בנוסף למיקום, גם את התחושות של המשתתפים בזמן אמת. משנת 2015 נעשה שימוש בסנסורים המודדים גם  מידע פיזיולוגי אובייקטי מן המשתתפים במחקרים.

ליצירת קשר: ATTL@mail.huji.ac.il