check
סיור ג"ג כלכלית | המחלקה לגאוגרפיה

סיור ג"ג כלכלית

19 יוני, 2017
סיור ג"ג כלכלית

סיור ג"ג כלכלית
בכל שנה יוצאים תלמידי הקורס בגאוגרפיה של פעילות כלכלית לסיורים שמטרתם להכיר את "העושים במלאכה", בעיקר ברשויות המקומיות, וללמוד על אתגרי הניהול המוניציפלי, התכנון, מיקום פעילויות כלכליות וההשלכות על החוסן התקציבי של הרשויות המקומיות ועל איכות החיים של תושביהן.
לכל התמונות מהסיור לחצו כאן

השנה קיימנו שלושה סיורים
בסיור הראשון  למועצה המקומית ירכא התוודענו לפיתוח העסקי רחב ההיקף המאפיין את היישוב, מאז ההתחלות בתעשייה – מפעלי מתכת קדמני – ועד הפיכתו של היישוב לאחד ממוקדי המסחר המרכזיים בצפון הארץ. פיתוח זה נשען על יוזמה מקומית של תושבי ירכא

הסיור השני כלל את העיר החדשה חריש ואת המועצה האזורית מנשה העוטפת אותו.
המועצה המקומית חריש מתמודדת עם אתגרים שיביא האכלוס המהיר של העיר החדשה. אלה כוללים גירעון תקציבי מבני גדול, בעיות נגישות תחבורתית וחניה, ואתגרי בניית קהילה חדשה בתנאים של אי ודאות לגבי מאפייני המשתקעים.
המועצה האזורית מנשה מדגימה את אתגרי הניהול והפיתוח של המועצות האזוריות, ובהן המרחקים הגדולים, הגיוון היישובי, כולל שילוב ופיתוח היישובים הערבים הכלולים במועצה, האתגר הכלכלי-התקציבי ואתגר הממשק עם העיר החדשה חריש.
הסיור השלישי כלל את עיריית שדרות ואת המועצה האזורית חוף אשקלון.
שדרות עוברת תנופת פיתוח לאחר למעלה מעשור של מתח ביטחוני: בניה רחבת היקף, שדרוג של התשתיות הציבוריות ואתגר התקציב המוניציפלי. נפגש עמנו ראש העיר אלון דוידי, איש הגרעין התורני, והוביל את הסיור יניב פרץ, בן משפחה ותיקה ביישוב.
המועצה האזורית חוף אשקלון התמודדה בתקופה זו עם אתגר קליטת מפוני גוש קטיף ועם מתן שירותים מוניציפליים בתנאים של בסיס מס לא מספק בגלל מחסור בשימושי קרקע עסקיים. ארח אותנו ראש המועצה יאיר פרג'ון שייסד קודם לכן את בית ספר שדה שקמים באזור ניצנים ועמד בראשו 25 שנים.